BIO

bio2Het BIO wil in Amsterdam Oost goed contact behartigen tussen diverse geloofsgemeenschappen onderling en met de buurten waarin ze gevestigd zijn. Verscheidene christelijke kerken: protestants, katholiek, apostolisch, en verscheidene moskeeën: Turks danwel Marokkaans, komen op regelmatige basis bij elkaar. De Liberaal Joodse Gemeente uit Zuid is ook in het overleg vertegenwoordigd.

Gezamenlijk voert het BIO jaarlijks 'de Abrahamsdialoog'.
Gezamenlijk besteden de gemeenschappen aandacht aan vredesactiviteiten als: Keti-koti, herdenking van de afschaffing van de slavernij; Dag van de dialoog; Vredesweek en de SamenEén-manifestatie. Het 'Veiligheidspact tegen discriminatie' is medebepalend voor de inzet van de BIO-participanten.
Het BIO beschikt over de expositie 'Geloven in Gemeenschap'. Voorgangers vertellen daarin wat hun gemeenschap bijdraagt aan het samenleven in de buurt. De expositie is te bestellen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De Muiderkerk heeft altijd actief relaties met andere religieuze gemeenschappen in Amsterdam Oost onderhouden. De moord op Theo van Gogh in 2004 vormde de aanleiding om in samenwerking met het stadsdeel het BIO op te richten teneinde de contacten te intensiveren.

• Hits: 593